Van Gogh
De provincie Drenthe heeft 2023 uitgeroepen tot Van Goghjaar. Het is dan 140 jaar geleden dat de, nu wereldwijd beroemde, schilder met de stoomtrein in Hoogeveen aankwam. Na een aantal weken vertrok hij per trekschuit naar Nieuw-Amsterdam.
Aak Verwisseling
De Drentse Praam heeft, in 2022, een historisch zandaakje aangekocht dat in 1908 gebouwd is. In 1959 werd het scheepje verbouwd tot zeiljacht. De Drentse Praam past de boot nu aan voor het vervoer van passagiers, waarbij ernaar wordt gestreefd om de contouren van een trekschuit zichtbaar te maken.
Vaartochten
Al een paar jaar organiseert de Drentse Praam de VaarFietsTocht. Een combinatie van varen en fietsen tussen Echten en Noordscheschut. Tot nu toe voeren we met een leenschip.
In 2023 komt er een uitbreiding met een Van Gogh vaar-wandeltocht Hoogeveen - Noordscheschut en een Van Gogh vaarfietstocht van Hoogeveen naar Zwinderen. Hiervoor wordt dan het aangekochte scheepje gebruikt. Het streven van de Provincie Drenthe is de Van Gogh-activiteiten jaarlijks terug te laten komen. Voor uitgebreide informatie verwijzen we u naar de site van Marketing Drenthe. Van Gogh Drenthe | Marketing Drenthe
Financiering
De aanschaf van de aak is betaald met een lening. Voor de geluidsarme motor en het informatie-beeldscherm is, via Marketing Drenthe, een subsidie aangevraagd bij Leader, een Europees fonds. Er is nog geld nodig voor de aanschaf van diverse inventaris en inrichting. Hiervoor zoeken wij sponsoren. Inlichtingen: info@drentsepraam.nl
Bankrekeningnr. NL11RABO 0 3108 426 62 t.n.v. Stichting Drentse Praam
Nieuwe naam
Toen de aak gebouwd werd in 1908 kreeg het de naam De hoop der drie gebroeders. In 1959 toen het tot zeiljacht werd verbouwd werd het scheepje De Oude Zwerver genoemd. Later werd dit aangepast tot Zwerver. De Drentse Praam heeft via een prijsvraag gekozen voor ‘Verwisseling’. Hiermee gaat de aak haar derde fase in.
Verbouwing aak Verwisseling
De aanpassingen aan de aak zijn in volle gang. Het werk wordt in hoofdzaak door vrijwilligers uitgevoerd. Aan het eind van 2022 zal het interieur klaar zijn. Begin 2023 wordt een geluidsarme motor geplaatst. Daarna worden de banken en de apparatuur geplaatst. De buitenkant wordt opnieuw geschilderd en van trekschuitachtige elementen voorzien.
Werkzaamheden
· De mast en de zwaarden zijn verwijderd.
· In de roef is de slaapkamer verwijderd.
· Het toilet is afsluitbaar gemaakt met een deur.
· Het keukenblok is een kwartslag gedraaid en 1/3 ingekort.
· De zeer luidruchtige DAF wordt vervangen door een hybride motor.
· Het motorluik op gelijke hoogte maken met de vloer in de kuip.
· Op het voordek is het vluchtluik dichtgemaakt.
· Plaatsen van een 3-persoons bankje boven het dichtgemaakte vluchtluik.
· In de roef komen twee banken in de lengte van het schip te staan.
· Voorzijde roef is een doorgang gemaakt t.b.v. bereikbaarheid voordek .
· Een nieuwe mast plaatsen met een trekschuitmastlengte. .
· Aanpassing ramen t.b.v. een trekschuit uitstraling.
Voorzieningen
· Beeldscherm in de roef t.b.v. informatie tijdens de tochten.
· Een intercom is noodzakelijk voor de communicatie.
· Zwemvesten
· Reddingsboei
· EHBO-koffer
· Koffiezetapparaat en waterkoker
· Keukeninventaris
· Brandblussers
· Verrekijker